مفهوم و تعریف آرکیتایپ:
“آرکتایپ” یا “آرکیتایپ” (Archetype) که در زبان فارسی “کهنالگو” ترجمهشده است، واژهای چند صدساله با کاربردهای گوناگون است که توسط روانکاو و متفکر سوئیسی، کارل گوستاو یونگ (Carl Gustav Jung)، در حوزه روانشناسی ترویج یافت.
این مفهوم، بعدها بهوسیله برخی از پیروان مکتب یونگ، مانند ژان شینودا بولن (Jean Shinoda Bolen) استفاده وسیعی پیدا کرد.
در سال ۲۰۰۱ مارگارت مارک (Margaret Mark) و کارل پیرسون (Carol Pearson)، نظریه استفاده از کهنالگوها را در حوزه برند و کسبوکار مطرح کردند.
هریک از این تیپهای شخصیتی و آرکیتایپها، ویژگیها، صفات و نشانههای مختص به خود دارند که شناخت این ویژگیها کاربردهای فراوانی درزمینههای مختلف ازجمله علوم مدیریتی و ارتباطی پیداکرده است.
کاربرد آرکیتاپها در توسعه فردی و سازمانی:
موارد استفاده و کاربرد آرکیتایپها را میتوان در دو دسته طبقهبندی کرد:
حوزه فردی: هر فرد با شناخت تیپ و ویژگیهای شخصیتی خود، با ویژگیهای فکری و رفتاری و نقاط قوت و ضعف خود آشنا خواهد شد و از آن در توسعه فردی خود استفاده خواهد کرد.
حوزه سازمانی و کسب و کار: برخی از مثالهای کاربرد سازمانی شناخت آرکیتایپها عبارتاند از:
- جذب و استخدام کارکنان
- تناسب شغل با شاغل
- مدیریت عملکرد
- ایجاد انگیزه
- مدیریت منابع انسانی
- مذاکره
- ارتباط مؤثر
- برندینگ
- بازاریابی و فروش
- کار تیمی
مثالهایی از آرکیتایپهای مردانه:
زئوس (Zeus)، پوزیدون (Poseidon)، هرمس (Hermes)
چند نمونه از آرکیتایپهای زنانه:
آتنا (Athena)، هرا (Hera) و افرودیت (Aphrodite)
دوره آموزشی شخصیتشناسی آرکیتایپها (Archetype)
و کاربرد آن در توسعه فردی - سازمانی و مدیریت منابع انسانی
ثبت دورههای آموزشی مورد نظر شما
The form you have selected does not exist.