گسترش عملکرد کیفیت (QFD) چیست؟

QFD (گسترش عملکرد کیفیت) چیست؟

QFD مخفف عبارت Quality Function Deployment که در فارسی گسترش عملکرد کیفیت (توسعه عملکرد کیفیت) ترجمه شده، یک تکنیک برای طراحی محصول و خدمات و از ابزارهای طرح‌ریزی کیفیت است  که در سال ۱۹۹۶ توسط Yoji Akao در ژاپن معرفی شد.

این رویکرد نخست در کارخانه کشتی‌سازی کوبه میتسوبیشی در سال ۱۹۷۲ مورداستفاده قرار گرفت. سپس در سال ۱۹۸۳ وارد آمریکا شد و اکنون در کشورهای بسیاری مورداستفاده قرار می‌گیرد.

تکنیک QFD ترجمه‌کننده «نیازمندی‌های مشتریان» به «مشخصات فنی و مهندسی» است یا به عبارتی ابزاری برای تبدیل تقاضاهای مشتریان به ویژگی‌های کیفیت و آماده ساختن یک طرح کیفیت برای محصول نهایی محسوب می‌شود.

این روش انتقال خواسته‌های مشتریان به واحدهای مختلف بازاریابی و فروش، برنامه‌ریزی تولید و سایر بخش‌های سازمان را میسر کرده، باعث می‌شود صدای مشتری در کل زنجیره تولید شنیده شود و درنتیجه به سازمان‌ها کمک می‌کند تا بتوانند محصولات رقابتی، در زمان کوتاه‌تر و هزینه کمتر تولید نمایند.

 

از مهم‌ترین فواید به‌کارگیری تکنیک QFD به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

زمان کوتاه‌تر توسعه محصول (۳۰ تا ۵۰ درصد)

کاهش تعداد دفعات تغییر در طرح‌های مهندسی (۲۵ تا ۵۰ درصد)

کاهش هزینه‌های اولیه معرفی محصول به بازار

رضایت مشتریان از تأمین خواسته‌ها و نیازهایشان

بهبود قابلیت‌های ساخت محصول

ایجاد یک زبان مشترک بین واحدهای مختلف سازمان

دوره‌های آموزشی مرتبط با گسترش عملکرد کیفیت (QFD):

ثبت دوره‌های آموزشی مورد نظر شما

The form you have selected does not exist.